Artykuły

Nowy wykaz dróg o nacisku na oś 8t i 10t

           W dniu 25.09.2012r opublikowane zostało  rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej  z dnia 6 września 2012 r. w sprawie wykazu dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t, oraz wykazu dróg krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 8 t.


Na próżno szukać obecnie wykazu dróg krajowych, po których mogą się poruszać pojazdy o dopuszczalnym nacisku osi pojedynczej do 11,5t, bo takiego wykazu nie ma. Wynika to z faktu, iż zmiana art. 41 ustawy o drogach publicznych, która weszła w życie 1z dniem 9 października 2012 r. określa, że  po drogach publicznych mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t. z wyjątkiem określonych, w drodze rozporządzenia:
1) dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t,
2) dróg krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 8 t

Drogi wojewódzkie inne niż drogi określone w  pkt 1, drogi powiatowe oraz drogi gminne, stanowią sieć dróg, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 8 t.


Rozporządzenie uchyliło dotychczasowe przepisy w tym zakresie określone w:
    -rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 14 lipca 2010 r. w sprawie wykazu dróg krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t (Dz.U. nr 138, poz. 932 ze zm.),
    -rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 14 lipca 2010 r. w sprawie wykazu dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 10 t (Dz.U. nr 138, poz. 933 ze zm.).
Warto przeanalizować nowy wykaz dróg, przed planowaniem danego zadania transportowego. Tekst rozporządzenia znajduje się w zakładce do pobrania lub na stronie http://monitorpolski.gov.pl.


Wysokie kary nakładane za przekroczenia mas  i wymiarów pojazdów są utrapieniem dla wielu przewoźników. Jeśli ktoś z Państwa ma wątpliwości, czy procedura kontroli tych parametrów została wykonana zgodnie z obowiązującymi przepisami, zachęcamy do przesłania na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.   dokumentacji związanej z taką kontrolą.